27 Haziran 2019 Perşembe

GENERAL EVALUATION

PROJE GENEL DEĞERLENDİRME RAPORU
Günümüzde çocuklarda özgüven eksikliği sıkça görülmektedir. Özgüven duygusu 0-6 yaşlarında kazanılır ve bize hayatımızın sonuna kadar eşlik eder. Özellikle bu yaşlarda ailenin çocuğuna tutumu çok önemlidir.
       Çocuklarda ve ergenlerde özgüven eksikliği nedeniyle en sık rastlanan sorunların başında aşırı çekingenlik, sosyal ortamlardan kaçınma, tanımadıkları ortamlarda geri planda kalma, okula gitmek istememe gibi davranışlar vardır.Bu durum çocuğun ve ergenin hem özel hayatını hem de okul hayatını olumsuz yönde etkilemektedir.
       Özgüven, sağlıklı ve başarılı bir hayat için insanın sahip olması gereken en önemli özelliklerden biridir. Eksikliği durumunda çocuklarımız ve ergenlerimiz mutsuzluğa ve başarısızlığa itilir.(Uzm.Psikolog Betül Baltacı)
                    Özgüven, bireylerin kendilerine ilişkin yaptıkları değerlendirmeleri, kendilerini değerli, başarılı, önemli ve yeterli bulup bulmamaya yönelik inançlarını ve kendilerini kabul etme veya etmemeye ilişkin tutumlarını kapsar (Coopersmith, 1967). Özgüveni düşük olan bireyler kendilerini önemsiz, işlevsiz ve değersiz görebilmekte (Rich, 1998), depresyon ve kaygı gibi psikolojik rahatsızlıklara daha açık olabilmektedirler (Akt, Baumeister, Campbell, Krueger, & Vohs, 2003). Öte yandan özgüveni yüksek olanlar ise, kendileriyle ilgili olumlu duygu ve düşüncelere sahip olan (Baumeister, Campbell, Krueger ve Vohs, 2003), stresle başa çıkma becerileri gelişmiş, uyum gücü daha yüksek bireyler olarak değerlendirilmektedir (Greenberg, Pyszczynski, & Solomon, 1995; Akt. Chen, 2011). Bu nedenle iyi oluş halini sağlamada özgüveni yüksek bireyler olmak önem kazanmaktadır. Ancak özgüven; fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal açıdan önemli gelişim ve değişimlerin yaşandığı ergenlik dönemi gibi kritik gelişim aşamalarında düşüş sergileyebilmektedir (Puhak, 1995; Atkinson, 2010; Sonnenburg, 2007; Hensley, 2009; Ryan, Shim ve Makara, 2013). Bu nedenle, ergenliğe geçişin yanı sıra akademik ve çevresel değişimleri de içeren ilkokuldan ortaokula geçiş sürecinde özgüveni destekleyici çalışmaların yapılması önem kazanmaktadır (L’Esperance, 2006; Bishop, 2008; Wang, 2011).
          Çocuklarda kendini ifade edememe,arkadaş edinememe ve sosyalleşememe ile kendini gösteren,hem sosyal hem de akademik başarısızlığın en önemli nedeni olan özgüven eksikliği problemi bütün okullarda yaşanmaktadır.Ve insanların maalesef tüm hayatını olumsuz etkilemektedir.Bu probleme dikkat çekmek,sebeplerini anlamak ve çözüm yolları üretebilmek için bu proje yapıldı.Çünkü mutlu yarınlar için mutlu ve özgüvenli çocuklar yetiştirilmelidir.
        Projede 6 ülkeden 28 öğretmen ile işbirliği içinde çalışılmıştır.Twinspacede kayıtlı 81 öğrencimizde çalışmalara aktif olarak katılmıştır.Aralık 2018-Haziran 2019 tarihleri arasında yürütülen projenin planları tüm ortakların twinspacedeki görüş ve tavsiyeleri göz önüne alınarak hazırlanmıştır.Projenin müfredat ile paralel gitmesi için proje-müfredat entegrasyonu da yapılmıştır.Whatsapp,facebook grubu ve blog sayfamızı kurarak projenin iletişim ağı hazırlanmıştır ve bunlar sayesinde hızlı ve etki bir iletişim sağlanmıştır.Ayrıca webinarlar düzenlenerek,forum,chatroom,öğretmen bülteni ve proje günlüğü de kullanılarak kesintisiz bilgi alışverişi sağlanmıştır.Her ay plana uygun,amaca yönelik,farklı,etkileyici,müfredata uygun,dikkat çekici ve öğrenci merkezli etkinlikler ,web2.0 araçları da kullanılarak yapılmıştır.Proje tüm ortakların hazırlanmasında katkıda bulunduğu ortak çalışmalarla,yapılan sergilerle ve öğrencilerimizin bizzat kendilerinin tasarlayıp yaptığı maskotumuz “Beetwinny”nin tamamlanması ve kitap haline getirilmesiyle son bulmuştur.
                  Proje başlangıcında yapılan answergarden ile özgüven eksikliğinin sebepleri tespit edilmiş,spıderscribe ile de özgüvenli olmanın yolları hakkında görüşler alınmıştır.Bu çalışmalar doğrultusunda velilere ve öğrencilere proje video ve slayt çalışmaları ile tanıtılmıştır.Ayrıca velilerimizden izin dilekçeleri alınmış ve proje süresince e-güvenlik kurallarına uyulmuştur.Öğretmen ve öğrencilere önce ön anketler uygulanmış,final testin sonuçları ile karşılaştırılarak projenin ne kadar başarılı olduğu ispatlanmıştır.Ayrıca veli değerlendirme mektupları ve değerlendirme videoları da projenin olumlu sonuçlarının göstergesidir.Maskot çalışmamız süresince öğrencilerin hazırladığı tasarımlar demokratik katılım etkinlikleri yapılarak seçilmiş,demokrasi ve insan haklarına da vurgu yapılmıştır.Ayrıca maskot çalışması için her ülkenin görev aldığı karma öğrenci takımları oluşturulmuştur.Çalışmalar öğrenci merkezli yapılmıştır.Projede yer verilen serbest etkinlikler okulların fiziki yapı ve imkanlarına,yaşanılan çevrenin kültür yapısına ve geleneklerine uygun olarak her sınıfın öğretmeni tarafından seçilmiş ve uygulanmıştır.ayrıca farklı sanatsal çalışmalar ile kültürel ögeler de göz önüne serilmiş,çocuklar farklı sanat dalları ile tanışmış ve böylece  kültürel diyalog gerçekleştirilmiştir.Bu da çocukların kendilerini bir Dünya vatandaşı gibi hissetmelerine olanak sağlamıştır.Bu kazanım yöresel bayramlar kutlanılarak da desteklenmiştir.Tüm Dünya ile aynı anda  Nadir hastalıklar günü,eTwinning günü,anneler günü,Dünya kadınlar günü,otizm günü,okul dışarıda günü ve Güvenli İnternet günü tüm proje ekibi tarafından farklı etkinlikler ile kutlanmıştır.
       Projede elde edilen olumlu sonuçların yaygınlaştırılabilmesi için okullarda panolar hazırlanmış,EBA haberleri yapılmış,yerel basın kullanılmış,okul web sitelerinde,blog sayfasında,facebook  ve instagramda etkinlikler düzenli paylaşılmış, ve sergi çalışmaları yapılmıştır.
       Projede soru-cevap,beyin fırtınası,drama,kavram haritaları,altı şapkalı düşünme,gezgözlem gibi pedagojik yöntemler kullanılmış,işbirlikçi ,öğrenci merkezli,eleştirel,yaratıcı öğrenme ortamlarına yer verilmiştir.
       Proje sonunda:
1.Çocuklarda görülen sosyal uyum ve beceri yetersizliğinde dikkat çekici bir gerileme gözlenmiştir.Çocuklar okul içinde daha aktif,daha sosyal davranışlar sergilemiştir.Okulda yapılan kutlamalara öğrenci katılma oranı artmıştır.Aileler çocukların toplumda kendilerini daha rahat ve çekinmeden ifade etmeye başladıklarını dile getirmiştir.
2.Yapılan grup çalışmaları ile öğrencilerin işbirlikçi çalışmaları desteklenmiş ve iletişim becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir.
3.Öğrencilerin merak eden,soran-sorgulayan,araştıran ve çözüm üreten bireyler olmaları yolunda önerli açılmıştır.
4.Öğrencilerin yaratıcı,eleştirel düşünebilme yetenekleri öne çıkarılmış,hayal güçleri desteklenmiştir.Günlük yaşam becerileri etkinliklerine de yer verilerek bilgi,beceri,tutum ve davranışlar geliştirilmiştir.Ayrıca yapılan anket ve güçlü yanım etkinliği ile , güçlü ve zayıf yönlerini anlamlandırmaları sağlanmıştır.
5.Avrupa okulları ile ortak yapılan çalışmalar,işbirliği ve paylaşım sonucunda tüm çocuklarda Dünya vatandaşı olma bilinci oluşturulmuştur.Ülkelerarası işbirliği geliştirilerek Dünya barışı desteklenmiştir.
6. Kullanılan web2.0 araçları(Voki,chatterpix,toontastic,cooltext,tricider,dotstorming,tagul) ile öğrencilerin dijital yeterlilikleri geliştirilmiştirTteknolojinin doğru kullanımı ve güvenli internet hakkında bilgi verilerek,”Safer internet day” etkinlikleri ile bu konuda farkındalık yaratılmıştır.Öğrencilere 21. Yüzyıl becerileri kazandırılmaya çalışılmıştır.
7.Öğretmenler proje boyunca mesleki gelişimlerini sürdürmeye cesaretlendirilmiştir.Europeanschoolnet ve eTwinning online kurslarla mesleki gelişim desteklenmiştir.Ayrıca ders içi-ders dışı faaliyetlerde yetkinlikleri geliştirilmiştir.
Kaynaklar
*Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(cilt:24,sayı:2)
*Aylık Sinema Dergisi- Köşeler
*Yavuzer, Haluk. Doğum Öncesinden Ergenlik Sonuna Çocuk Psikolojisi
*Duygusal Zeka Araştırmaları(Eray Beceren)
*seden@duygusalzeka.net
*www.couns.uiuc.edu/Brochures/self.htm
*KİGEM

1 yorum: